16 Mart 2020 Pazartesi

Ragnarok ile Norveç Eğitim Sistemine Göz Atış


Ragnarok, Netflix'in ilk Norveç dizisi. 31 Ocak 2020'de yayınlanan Ragnarok, fantastik ve gizemli bir temaya sahip. Bölümlerinin çoğu okulda geçen dizinin konusu esasen bambaşka bir şey olsa da ben, Norveç'in eğitim sistemine dair ipucu verebilecek bazı detaylar yakaladım. Türk eğitim sisteminden -pozitif anlamda- önemli farklılar var. Diziden görüntüler ile gelin Norveç'teki okullara kısaca bir göz atalım. (Hatırlatmakta fayda var; PISA* 2018 sıralamasında Norveç, 77 ülke arasında 23. sırada geliyor.)

1) Bilgi değil, beceri sınavı: İlk sezon boyunca çocuklar sınav sınav deyip duruyorlar. Ben de sanıyorum ki bizdeki gibi bilgi veya ezber ölçen bir sınava girecekler. Çoktan seçmeli maddeler, boşluk doldurma vb... Oysa Gry, iki öğretmen huzurunda -ilk bölümden beri üzerinde çalıştığı- ödevini sundu. Ödevin konusu Norveç Demokrasisi gibi bir şeydi sanırım. Buradan anladım ki öğrenciler -fikrini ifade etme becerisi gibi- becerileri ölçen bir değerlendirmeye tabi tutuluyorlar.




2) Eğitimde fırsat eşitliği: Kasabanın en zengin ailesinin çocukları (Jutul'ler) ile iş bulma güçlüğü çeken birinin (Turid) çocuğu aynı okula gidiyor. Aynı sınıfta aynı muameleye tabi tutuluyorlar. Eğitimde, yararlandıkları fırsatlar aynı.


3) Psikolojik danışma ve rehberlik desteği: Türkiye'de ne yazık ki tüm okullarda psikolojik danışma ve rehberlik servisi bulunmuyor. PDR yoksunluğu kırsal alanlarda daha da yoğun. Ancak Norveç'in bu küçük ve sıkıcı kasabasında bile bir okul psikoloğu var. Her öğrenci, eğitimde psikolojik hizmetlere ulaşabiliyor.


*Psikolojik danışmanın, Magne'nin anlattıklarını okul müdürüne aktararak tamamen etik dışı davranmasını muaf tutalım.


4) Akıllı tahtaları yok: Norveç'te akıllı tahtalar yerine klasik kara tahtalar kullanılıyor ve Norveç'in PISA başarısı Türkiye'dekinden daha iyi durumda. Türkiye'deki akıllı tahtalara gereksiz demiyorum ancak onlarca milyon liralık harcama ile satın alınan akıllı tahtaların eğitim öğretimdeki etkililiği sorgulanmalı.


*Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA)15 yaşındaki öğrencilerin okuma, matematik ve bilim okur yazarlığı becerilerini ölçen ve her yer 3 yılda bir yapılan, uluslararası bir değerlendirmedir. İlki 2000 yılında yapılmıştır. Sınavı OECD düzenlemektedir.  

Ragnarok'un  Konusu
Magne, eğitimde yaşadığı güçlükler ve disleksi sebebiyle kendinden yaşça küçük olan kardeşi ile aynı sınıfa giden ve içe dönük bir gençtir. Annesi Turid, Edda'da iş bulduğu için bu küçük kasabaya taşınırlar.
Kasaba'ya girişte tuhaf yaşlı bir kadının Magne'nin alnına dokunması bir takım tuhaf olayların başlangıcıdır. Bir yandan okula adapte olmaya çalışan Magne, bir atlet kadar hızlı koşabildiğini ve metrelerce uzağa çekiç fırlatabildiğini fark eder Ayrıca, uzağı görmek için artık gözlüğe ihtiyacı kalmaz. Bu yeni güçlerini keşfetmenin şaşkınlığını yaşayan Magne, yakın arkadaşının ölümüyle sarsılır. Dahası, bu acı kaybın bir kaza değil, cinayet olduğundan şüphelenir ve bu şüphelerinin peşine düşer. Cinayet iddiasını kanıtlamaya çalışır. Bu sırada, kasabada doğaüstü güçlere sahip tek kişinin kendisi olmadığını anlar.  Norveç'in sayılı zenginlerinden olan Jutul'ler ondan ne istiyor? Bu mükemmel görünümlü ailenin sakladığı şey ne? Bu soruların yanıtını arayan Magne, Norveç mitolojisi ve kendi yaşadıkları arasında şaşırtıcı benzerlikler görür.

Ragnarok; çevre kirliliği, buzulların erimesi, kapitalizm  gibi konulara da değinirken Norveç'ten güzel manzaralara da yer veriyor.

Ben Ragnarok'u izlerken çok keyif aldım. Aşırı gerilim yok ama aşırı sıkıcı da değil.  Eğlenceli ve sürükleyici bir dizi. Puanım: 7,5/10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder